Muziek helden terugblik

We zijn kijken graag terug op onze speciale "Muziek Helden Ochtenden".

Vrijdagochtend 27 oktober 2023

Op 27 oktober, in de sfeervolle omgeving van “It Podium”, vond de aftrap van de 3 editie van “Muziek Helden” plaats. We hadden een opmerkelijk grote opkomst. De ruimte was goed gevuld en (heel belangrijk) er waren veel nieuwe gezichten aanwezig.

Er werd gestart met een “interview” met Johan Juckers, waarin Pieter als gesprekleider niet veel kans kreeg om vragen te stellen. Tijdens het interview werden de aanwezigen getrakteerd op boeiende anekdotes en persoonlijke verhalen van Johan, opgedaan in het buitenland. Na het interview was er weer een mooi optreden.

De verrassing van de ochtend was ongetwijfeld het optreden van “Group 70”. Hun muzikale prestatie raakte de harten van het publiek. Deze groep wist met wat minder bekende muziek iedereen mee te slepen. Als je je ziel weet te leggen in de muziek die je maakt, raak je je publiek.

Naast de geweldige muziek en het interview was er ook ruimte voor sociale interactie. Iedereen had de gelegenheid om lekker bij te praten. Er zijn bijvoorbeeld afspraken gemaakt om een nieuwe formatie samen te stellen! Het delen van liefde voor muziek bracht mensen samen en creëerde een warme, gemeenschappelijke sfeer in “It Podium”.

Deze vrijdagochtend zal daarom ongetwijfeld in de herinnering blijven van iedereen die er geweest is.

Vrijdagochtend 24 november 2023

Bauke Algera stond op het programma. Bekend als impresario en als Managing Director by Diba International Concerts.  Bauke was o.a. 27 jaar lang de Europese tourpromotor van B.B. King. , maar regelde ook Europese concerten voor o.a. Jerry Lee Lewis.

Pieter hoefde als gespreksleider weinig te doen om het gesprek op gang te houden. Bauke ging van de ene wereldartiest naar de andere en kletste spontaan lekker door.

• Hieronder een paar mooie anekdotes:
    ·      "Ik ontmoette B.B. op het North Sea Jazz Festival. Na een lang gesprek wilde hij ons een kans geven. Na de eerste tour was hij zo enthousiast dat we 27 jaar hebben      samengewerkt", vertelt Bauke over zijn tijd met de overleden blueslegende.
    ·      Bij een concert in het Kremlin was de Russische maffia ook aanwezig, vertelt Bauke: "Het hoofd van de maffia kwam naar ons toe en zei: ‘I like B.B. King.’ Die kwam dan de kleedkamer in voor een praatje. Het was echt nooit saai met hem."
    ·      Bauke heeft met veel muzieklegendes gewerkt, zoals Barry White en Tom Jones, en die waren soms lastig. B.B. King was altijd relaxt, zegt hij: "Je kon alles met hem bespreken. De laatste jaren lulde hij vaak lekker door. Dan zei ik: 'B.B. nu moet je toch minder gaan praten. Anders laten we zo komediant Richard Pryor komen”.
    ·      Bauke vertelde dat er een artiest was die een foundation had voor zijn kinderen. De kinderen waren bij verschillende vrouwen verwekt. Af en toe kwam er een kind zich melden, bij een positieve DNA test werd de foundation weer uitgebreid met een nieuw lid.
    ·      Volgens Bauke was B.B. King een vaderfiguur voor andere muzikanten. "Dan gaf hij de jongens van U2 en Metallica grootvaderlijke adviezen”.  Zelf kreeg Bauke die ook wel eens. Denk om jezelf, zei B.B. tegen hem. En: Het is een serieus vak, maar laat je de kop nooit gek maken. "Hij was erg op ons gesteld”.

Na het interview met Bauke heeft Thierry met zijn band “SHAFT” een miniconcert gegeven. Het was alweer een mooie en ook gezellige muziekochtend.

Vrijdagochtend 26 januari 2024

Deze ochtend stond in het teken van Singer-songwriter Hans Wigman. De opkomst was heel goed, een volle bak dus, met nu ook een delegatie uit Leeuwarden.

Hans Wigman zette gedichten, geschreven door eerste Wereldoorlog soldaten, op muziek. Dit betekende voor hem een monument voor de gevallenen in The Great War en een schreeuw om vrede.

Hans nam ze samen met bevriende muzikanten (Erik Wessels, Sebas Postma en Erik de Jong) in eigen beheer op.
In het interview gaf Hans aan dat de muziek als concept in 3 dagen geschreven is. Daarna werd de muziek verder ontwikkeld samen met de genoemde muzikanten.

Na het interview heeft Hans samen met Sebas een achttal nummers laten horen.

Na de pauze heeft “APK” een miniconcert gegeven. Anton, als zanger-gitarist, was in topvorm. Hij kletste de boel weer prachtig en humoristisch aan elkaar. Pieter gaat de groep na vele jaren verlaten. Jan Bons, als gastdrummer, vertelde na afloop aan het publiek dat hij 2 heerlijke repetities achter de rug had met zijn “Legends” Pieter en Anton. Moraal van het verhaal: Muziek verbindt”.

Vrijdagochtend 23 februari 2024

Kijk, dit is nu wat we met elkaar zoeken en bedoelen. Met elkaar plezier in het maken van en luisteren naar goede muziek maar ook in het beleven van bijbehorende mooie verhalen. De lol en kwaliteit spatte van het podium en de zaal genoot. “Dank je wel Frans dat je dit ook mogelijk maakte”.

Het interview door Henk liep fantastisch; hij hoefde bijna niks te vragen, Frans ging vanzelf wel los. Gelukkig wist Henk hem zo nu en dan toch nog even bij het oorspronkelijke plan te betrekken, anders hadden we er nu nog gezeten (grijns)

Enne, om nog even terug te komen op “Unchained Melody”; het publiek vond het prachtig en velen zaten enthousiast met de maat mee te knikken en/of te tikken met vingers en voet. Laten we ook Lammert zijn vertolking van deze song niet vergeten. Klasse hoor; en ook de hoge noten die hij wist te halen. Top

Vervolgens iets heel anders; van een bak aan ervaring naar aanstormend talent. Er stond een miniconcert van Thymen Bootsma op het programma; 14 jaar, nummers van Stevie Ray Vaughan en nog nooit in een band gespeeld en dan ook nog voor een zaal vol muzikanten. Ik geef het je te doen; maar het was G E W E L D I G!!!!!

Samen met ervaren mannen als Lammert Postma, Henk Mulder, Jan Bons en natuurlijk ook Astrid Postma liet Thymen ons genieten van zijn gitaarspel en liet hij in zijn solo’s horen dat er een geweldig talent in hem schuilt. Zelfs een gebroken snaar hield hem niet tegen om gewoon door te spelen alsof er niks aan de hand was.

Image

We hadden deze dag dus een prachtige mix van leeftijd en ervaring en na afloop bleef het nog lang gezellig. Voor een inpressie zie YouTube: Thymen Bootsma.

It Podium in IJlst is opgericht om de uitoefening van podiumkunsten te stimuleren voor de inwoners van IJlst en omgeving

Socials